Konsten att vara personlig

Igår var jag på julfirande hos ALMI. ALMI är ett statligt bolag som har till uppgift att främja innovationer och tillväxt i Sverige. Bland annat driver man ett mentorprogram för entreprenörer där jag har haft glädjen att hålla ett par föreläsningar om hur professionella mentorer arbetar.

Annette Lundfall, som ansvarig för detta program, berättade att mentorerna årligen fick ett brev från näringsministern där hon tackade för deras ideella insatser.

Detta är ju naturligtvis skrivet och postat av någon av hennes medarbetare men jag som mottagare upplever: ”Ett brev ifrån Näringsdepartementet underskrivet av Maud Olofsson! Vad roligt – mitt arbete uppskattas.”

För det första skall man ge en eloge till Maud att hon tar den tiden och visar sin uppskattning. För det andra att hon gör det så personligt att jag som mottagare får känslan att det är till mig hon skriver. Det är skickligt. Ett massmail med samma text hade inte gett samma känsla.

Vad jag vill säga är – ju mer personliga och autentiska vi är i vår kommunikation desto större genomslagskraft får vi. Och det handlar inte alltid om vad vi säger utan hur vi säger det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *