Starkare än starkast

”De som bryter mot våra grundläggande värderingar ombeds sluta.” Det säger en vd på ett medelstort företag i Malmö-regionen. ”Vår värderingsgrund skall vara lika stark som den amerikanska konstitutionen.”

Jag har varit och är en stor förespråkare för att företag skall arbeta fram en egen värderingsplattform för sin verksamhet. Men jag har aldrig sett eller hört en företagsledare vara så tydlig. En del företag låter ledningsgruppen ta fram en värderingsgrund och kommunicerar ut den till sina medarbetare. Det brukar sällan bli en framgång. Andra involverar hela personalen och låter arbetet ta tid.

För att ett antal ord skall få riktig genomslagskraft gäller det att var och en får möjlighet att sätta sig in vad exempelvis ”Respekt” eller ”Kundfokus” innebär i vardagen. Kan jag leva upp till det? Hur skall jag kunna använda dessa ledord i min yrkesroll?

Ett antal värderingar skall ”levas” dagligen. Jag brukar säga att de skall in i ”blodsystemet”. Polisen i New York City har sina värderingar målade på sina fordon – Courtesy. Respect. Professionalism. Det är självklart att det blir kraftfullt. Speciellt när deras ”kunder” ständigt kan ta del av det.

Vad är ditt företags värderingar? Och hur lever du dem i vardagen?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *