Hur mycket är en människa värd?

Konsten att ta rätt betalt

Igår mötte jag deltagarna i programmet ”Dags att stiga fram”. 13 kvinnliga entreprenörer och företagare i Skåne. På programmet stod ”Värdeskapande och prissättning”.

Hur mycket är du värd? Frågan är ju nästan omöjlig att besvara och kan till och med upplevas som provocerande. Men den har ett syfte, naturligtvis. Om vi skall kunna sätta rätt pris på våra tjänster och produkter måste vi själva börja inse vårt eget värde. Vi som står bakom bolaget, bakom det paketerade erbjudandet. Och det är ofta en brist vi har. Om det beror på Jante eller något annat kan vi analysera en annan gång.

Fotbollsspelare vet sitt värde. Artister vet sitt värde. Börsnoterade bolag får sitt värde mätt varje dag. Men vi som jobbar som entreprenörer eller intraprenörer – hur mäter vi vårt värde?

Vi vet att vi skapar värde på marknaden, för våra kunder och för deras kunder också troligtvis. Men när vi sätter en prislapp på våra tjänster (våra paketerade produkter) går vi ofta traditionellt till väga. Hur mycket tar våra konkurrenter betalt? Vad tog vi förra året? Skall vi ligga kvar på samma täckningsbidrag? I stället skall vi ställa oss frågan – Hur mycket värde skapar vi?

Teorier om prissättning finns det massor av. Men det jag känner extra för är det värde vi som människor genererar i kombination med den produkten eller tjänsten vi erbjuder marknaden.

Det värde vi skapar består av två delar: Människovärde och Produktvärde. Människovärdet är all den samlade erfarenhet och kunskap som vi har byggt upp samt de talanger och styrkor vi har som personer – vår kompetens.

Produktvärdet är naturligtvis produkten som bas men också hur vi paketerar den och framförallt hur vi levererar den.

Det är denna kombination mellan person och produkt som skapar värde för marknaden – det jag kallar Supervärde.

Och genom att försöka uppskatta hur mycket värde jag genererar för marknaden kan vi sätta rätt pris.

Idag kan man genom ROI (Return On Investment) säkerställa vilket värde man skapar. En kollega till mig arbetade med en vd för ett forskningsbolag. Deras gemensamma insats för att effektivera hans ledarskap, det vill säga – göra rätt saker, skapade en värdeökning på 140 procent.

Med det som grund är det lätt att se om ens pris till marknaden harmonierar med det värde vi skapar.

Hur sätter du ditt pris? Är det i relation till det värde du skapar?

”Price is what you pay. Value is what you get.”

Warren Buffett

2 kommentarer till Hur mycket är en människa värd?

  1. Magnus Glifberg skriver:

    Rolf!

    För mig är du en ovärderlig vän. Jag har den senaste tiden läst nästan alla dina inlägg. Subtila reflektioner med ett gigantiskt innehåll. Ett innehåll värt mycket för min utveckling.

    Jag är glad och stolt att jag tar mig tiden att läsa dessa. I den lilla stunden kan jag få perspektiv och grunna. Nu stundar min nästa utmaning, inspirerad av dina tankar, din visdom och dig som förebild. Jag valt att ge mig tid att reflektera över Min dag på liknande sätt som du beskriver. Jag kan se vilket värde det har.

    Jag kommer fortsätta följa dina inlägg och jag hoppas att jag också kan bli en inspiration till andra. Tack Rolf!

    //Magnus

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *