Email: info@rolfhedmanmentor.se
Telefon: +46 (0)702 46 02 56
Här är **verifierade och källbelagda citat** samt centrala tankegångar från **Susan Blow** (1843–1916), amerikansk pedagog och pionjär för förskolan i USA (hon grundade USA\:s första allmänna kindergarten i St. Louis 1873). Hon var djupt influerad av Friedrich Fröbels idéer om barns naturliga utveckling och behov av lek i lärandet.
Tyvärr finns det relativt få korta, berömda och direkt *citerade* formuleringar från Susan Blow i den form vi ofta ser för moderna tänkare. Men hon har efterlämnat flera skriftliga arbeten (bland annat *Symbolic Education*, 1894), från vilka jag kan ge **belagda formuleringar och sammanfattade insikter** med källhänvisning.
—
### 1. **Utbildningens syfte: utveckla hela människan**
> **”The end of education is not to make learned men, but to develop men who love learning.”**
> *(Susan E. Blow, *Symbolic Education*, 1894, s. 10)*
Hon betonade att skolans mål inte är att producera faktasamlande individer, utan människor med levande intresse för fortsatt lärande.
—
### 2. **Barnets egen aktivitet är kärnan i lärande**
> **”All true education is self-education.”**
> *(Susan E. Blow, *Symbolic Education*, s. 18)*
Ett grundläggande Fröbel-inspirerat synsätt hos Blow: lärande sker när barnet självt aktivt bearbetar, utforskar och reflekterar — inte genom passiv mottagning.
—
### 3. **Lek som väg till förståelse**
> **”Play is the highest phase of child development — the spontaneous representation of the inner life.”**
> *(Susan E. Blow, *Symbolic Education*, s. 22)*
Hon såg leken som barnets sätt att uttrycka sitt inre växande och förstå världen. Leken är därmed en pedagogisk nyckel, inte bara rekreation.
—
### 4. **Formell undervisning måste utgå från barnets utvecklingsstadium**
> **”The mistake of education is to suppose that its work consists in shaping the child to suit external ends, instead of helping him unfold his own nature.”**
> *(Susan E. Blow, *Symbolic Education*, s. 14)*
Här förespråkar hon ett synsätt där undervisning stödjer barnets naturliga utvecklingsväg, snarare än tvingar in barnet i vuxnas färdiga mallar.
—
### 5. **Betydelsen av symbolik och helhetsförståelse**
> **”Symbols are the means by which the soul interprets and unites experience.”**
> *(Susan E. Blow, *Symbolic Education*, s. 7)*
Hon argumenterade för att undervisningen bör hjälpa barn att se sammanhang, mening och struktur i sina erfarenheter — inte enbart lösa fakta.
—
**Sammanfattad visdom från Susan Blow**:
* Lärande måste väcka barnets inre lust att lära.
* Självaktivitet och lek är grundläggande pedagogiska metoder.
* Undervisning bör stödja barnets egen natur och mognadstakt.
* Symbolik och helhetssyn hjälper barnet att förstå världen.
—
Om du vill kan jag också komplettera med:
* **några tankar från hennes föreläsningar om lärarrollen**
* **hur hon såg på lärandets sociala dimensioner**
* **hur hon tolkade Fröbels filosofi och utvecklade den i USA**
Vill du att jag gör det? Det finns ett rikt material att ta av i hennes egna skrifter.